This is our land!!!

Bendera Malaysia

Sunday, November 14, 2010

10 fakta ringkas tentang teh...


 1. 80% pekerja di amerika(mungkin pekerja di negara lain di dunia) dapat menyelesaikan masalah sewaktu mereka sedang berbincang sambil menikmati teh (tea break) setiap hari.

2. Industri teh adalah industri yang terbesar di India.


3. Teh dibuat lebih dari 5000 tahun yang lalu di Cina.


4. Buku tentang teh yang pertama ditulis oleh Lu Yu pada tahun 800 S.M.


5. Orang yang pertama kali membawa teh ke Eropah adalah seorang warga Potugis, bernama Jasper de Cruz tahun 1560.


6. Teh  juga mengandungi kaffein dan tanin. Kafein sebenarnya bermanfaat untuk meningkatkan konsentrasi,semangat dan mengekalkan diri kita sentiasa segar,tanin menjaga sistem pencernaan dalam tubuh kita serta mencegah penyerapan minyak yang berlebihan dalam tubuh.




7. Pada abad ke 18, teh merupakan minuman kegemaran orang-orang inggeris.


8. Tea break telah menjadi kebiasaan yang dimulai pertama kali 200 tahun yang lalu.


9. Teh putih merupakan jenis teh yang paling asli kerana tidak melalui banyak pemrosesan. Daun teh hanya dikeringkan melalui penguwapan. Jenis ini juga merupakan teh yang bermutu kerana diambil dari pucuk daun teh paling muda. Teh putih menjadi teh paling mahal dan tak mudah ditemui di pasaran.
Setelah dipetik, pucuk daun teh dikeringkan dengan penguwapan dan tidak dikeringkan dengan dijemur.Semasa proses penguwapan, pucuk daun teh berubah warna jadi putih lalu mengering. Proses itu membuat teh jenis ini paling kaya akan zat-zat antioksidan.


10. Teh hijau hanya sekitar 10% dari jumlah pengeluaran teh seluruh dunia. Teh hijau diperoleh dari daun teh yang dipetik lalu diuwap untuk menghilangkan enzim-enzim fermentasinya, digulung, dan dikeringkan. Proses itu menghasilkan komposisi kimia yang serupa dengan daun teh asli. Kerana tidak melalui proses yang banyak, teh hijau mengandung berbagai zat bermanfaat. Salah satunya asam askorbik atau vitamin C yang jumlahnya sama dengan lemon.

2 comments:

Pemerhati Kehidupan Dunia said...

Teh putih pun ade ke... Hmm mcm2 jenis mknn kt dunia ni.

Muhammad Al-Fateh said...

Teh C peng pun ade...apelagi teh putih haha...