This is our land!!!

Bendera Malaysia

Friday, December 30, 2011

Kisah liku-liku anak paderi bertukar agama dari Kristian kepada Islam...


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1204.snc4/155621_176827345678534_100000538094606_508710_946933_n.jpg
Satu cerita benar untuk renungan

Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal saya sewaktu beragama Kristian ialah Johanis. Saya dilahirkan dibumi Sabah dalam keluarga Kristian.
Bapa saya seorang ketua Paderi yang menjaga 15 buah gereja disatu kawasan di Sabah. Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadi seorang paderi.
Sejak mula PBS bawah Datuk Joseph Pairin Kitinggan usaha kami mendapat sokongan penuh kerajaan negeri.

Kumpulan saya masuk ke kampong dalam berbagai program. Selalunya program khidmat masyarakat. Pihak gereja selalunya membekalkan wang tunai sekitar RM50,000/==.
Berbagai aturcara dibuat untuk membantu orang kampong.. Kami ziarah rumah kerumah. tanya masalah mereka dan bantu mereka. berbagai masalah diluahkan.
Ada kami bantu dengan duit secara spontan. Ada kami hantar keperluan harian,pakaian dan buku sekolah dsb.

Dengan cara ini kami mendekati mereka. Hasilnya dengan beberapa kali kunjungan susulan,kami berjaya mengkristiankan mereka. Paling berbaloi kami mengkristian remaja Islam,tambah berbaloi dari kalangan intelek…
Hasilnya kami dapat RM3,000/== setiap seorang Islam yang dimurtadkan. Bayangkan pendapatan saya ketika masih dialam persekolahan.

Sewaktu Tingkatan 3 saya dan beberapa rakan mengambil m/pelajaran Agama Islam yang boleh dipilih dengan lukisan(betapa hinanya m/pelajaran ini setanding dengan lukisan).
Saya mendapat A-3. Sewaktu tingkatan 4 saya belajar di sekolah asrama penuh. Saya terus ambil pelajaran Agama Islam.

Tujuan saya untuk tahu mengenai Islam dan memmudahkan saya menyebarkan agama kristian. Saya mempunyai beberapa soalan yang saya kira tidak mampu dihuraikan oleh orang Islam.
Pada suatu hari sewaktu tingkatan Enam bawah, saya bersemuka dengan Ustaz yang mengajar saya(saya panggil cikgu)… “cikgu saya ada beberapa soalan, tapi saya rasa tak sesuai dikelas ini, bolehke saya ke rumah cikgu…”

Ustaz itu bersedia. Lalu saya bersama beberapa rakan kerumah ustaz itu. Saya katakan “cikgu saya mahu berdialog secara ilmiah, bukan atas nama Islam,agama cikgu dan bukan atas nama Kristian,agama saya”. saya kemukakan beberapa persoalan, antaranya;- -

- Mengapa orang Islam sembah kaabah? Sebenarnya semua agama sama sahaja. Nasrani, Yahudi, Kristian dan Islam adalah agama langit.

- Mengapa diakhir zaman, Nabi Isa akan turun bersama Iman Mahadi membebaskan kezaliman dan kekacauan dan bukannya Nabi Muhammad.

- Mengapa dalam sejarah dan hingga kini orang Islam suka peperangan.

- Injil sekarang dikatakan diseleweng.Kalau begitu mana yang asalnya.

Yang menghairankan ustaz ini dapat menjawab pertanyaan saya dan kawan-kawan dengan begitu ilmiah. Saya dan kawan-kawan mati akal. Kemudian saya dibebani dengan 3 persoalan yang tidak mampu saya menjawab secara tepat.

Apakah boleh manusia(paderi) mengampunkan dosa manusia lain.persoalan ketuhanan 3 dalam 1 dan 1 dalam 3 – konsep ketuhanan Jesus.

Saya mengatur pertemuan ustaz saya dengan beberapa orang paderi,kawan-kawan bapa saya. tetapi mereka enggan. Lalu saya bawa ustaz itu kerumah saya dan bertemu bapa saya seorang ketua paderi.
Ternyata bapa saya juga tidak mampu menjawab persoalan yang dibawa oleh ustaz itu. Sebaik ustaz itu pulang, bapa saya memarahi saya kerana bawa ‘orang malaya’ datang kerumah.

Sejak itu beberapa kali saya tidur rumah ustaz itu. Disamping mengulangkaji saya gemar berdialog dengan ustaz itu. saya memerhatikan kehidupan ustaz tu,saya mengagumi cara hidupnya.

Suatu malam saya bermimpi didatangi 3 orang berjubah. Seorang berjubah hitam membawa salib. Seorang berjubah putih membawa bendera bertulisan jawi. Dan seorang berjubah hijau yang meminta saya membuat pilihan.
Yang berjubah hitam dan berjubah putih saling menarik saya mengikuti mereka. Saya meronta-ronta. Disamping itu saya dapati yang berjubah hitam semakin tengelam dan yang berjubah putih semakin tinggi.

Sedang saya meronta-ronta, saya terjaga.. Saya mendengar suara azan dan ustaz tadi berada ditepi saya dan berkata,” mengapa Johanis….awak mengigau….”

Saya pegang tangan ustaz itu, saya katakan,”Cikgu Islamkan saya…………”.Ustaz itu minta saya bersabar untuk dia uruskan dengan pihak tertentu. Tidak lama selepas itu saya pun di Islamkan oleh Ustaz itu.

Selesai penIslaman saya, saya pulang ke rumah. Sampai di rumah,saya lihat pakaian saya bertabur diluar rumah. Rupanya bapa saya telah tahu.
Sebaik melihat saya, bapa bergegas masuk dan keluar semula dengan mengacu senapang ke arah saya. Tiba-tiba emak menerkam dan peluru senapang meletup keatas.

Saya segera meninggalkan rumah sehelai sepinggang. Tinggalkan keluarga saya. Tinggalkan sekolah. Saya bersembunyi sekejap rumah ustaz sebelum saya dibawa oleh ustaz pulang ke semenanjung sebaik habis kontrak mengajar di Sabah .

Saya diserahkan kepada PERKIM di Kuala Lumpur. Secara kebetulan rakan saya Nazri,vokalis kumpulan Raihan juga memeluk Islam, tetapi mengikuti kumpulan Ar-Arqam. 2 lagu dalam album pertama kumpulan Raihan adalah saduran lagu koir yang kami nyanyikan dalam gereja sewaktu di Sabah dulu..

6 tahun saya di PERKIM. Saya masuk pula Maahad Tahfiz. Alhamdulillah saya dapat sijil Al-Hafiz selepas 3 tahun. Kemudian saya bekerja dengan Jabatan

Agama Islam. Saya banyak masuk kawasan di Negeri Sembilan, Melaka dan Pahang. Tak sampai setahun saya letak jawatan.Saya sedih kerana ramai pendakwah ini nak berdakwah pun merungut duit over time. Saya rasa tiada keiklasan.

Biarlah saya jadi pendakwah bebas.. Saya ingin membilas dosa lalu.. Saya telah ramai memurtadkan orang..kini saya mahu berjuang untuk mengIslamkan seramai mungkin dengan kualiti bukan kuatiti saja.

Berbalik kisah keluarga saya. Selepas meninggalkan rumah dan belajar di PERKIM saya selalu telefon ayah,emak dan adik beradik saya. Saya katakan jangan bencikan saya. Saya sayang ayah..saya sayang emak..saya sayang adik beradik saya. Ayah dan emak tetap ayah emak dunia dan akhirat.

Walaupun ayah menyambut dingin suara saya, saya hantarkan buku-buku yang sesuai menerangkan tentang Islam. 7 tahun saya telefon. 7 tahun saya hantar surat dan buku-buku.
Saya menangis kerana rindukan ayah,emak dan adik beradik. Akhirnya, sewaktu saya di Maahad Tahfiz, bagaikan halilintar saya mendapat berita……… Ayah saya menganut Agama Islam.

Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu. Saya menangis dan menangis. Saya ambil wuduk dan sujud syukur. Air mata saya menjadi terlalu murah…..saya terus menangis…saya pejamkan mata…saya bayangkan ayah dihadapan…saya peluk erat tubuh ayah dan kami menangis bersama……….Ya Allah betapa agungnya kekuasaanMu….

Peristiwa yang saya alami sewaktu memeluk Islam turut dirasai oleh ayah saya. Dia dihalau dari rumah yang diberi oleh pihak gereja. Kini saya pendakwah bebas. Saya sedih melihat umat Islam hari ini berpecah.

Kita berpecah kerana kita meninggalkan Quran dan sunnah Rasul. Kita ambil sebahagian dan kita tinggalkan sebahagian. Kita ambil contah pelaksanaan hukum Hudud dan Qisas.
Mengapa kita cari jalan nak menentang pelaksanaanya. Sepatutnya kita cari jalan supaya dapat dilaksanakan. Inilah sikap umat Islam. Saya pernah berdialog dengan beberapa orang pensyarah universiti tentang isu Hudud & Qisas. Dia boleh sergah saya,”You apa tahu…..Islampun baru setahun jagung…..”

Saya sedih dengan sergahan pensyarah itu. Kalau ini sikap pendakwah saya tak akan masuk Islam. Tapi saya pilih Islam kerana saya tahu Apa itu Islam. kerana itu saya ajak menghayati Islam..

Saya kumpulkan semula kawan-kawan masa Kristian dulu. Saya berdialog tentang Islam. Saya kumpulkan derma untuk tujuan dakwah ini,untuk bergerak perlukan wang. Saya diancam oleh puak Kristian. saya juga diancam oleh umat Islam.

Apa tauliah awak,mana kebenaran Jabatan Agama,mana permit polis,sapa benarkan pungut derma dll. Saya tak gentar berdialog dengan puak Kristian,kerana saya ada pengalaman tapi sukarnya bila Umat Islam sendiri menyulitkan saya.

Marilah kita awasi dakyah Kristian. Satu usaha yang agak ketara ialah di IPT. Pendakyah ini mendekati kaum muslimah,pura-pura nak belajar Islam….jatuh cinta…lalu dimurtadkan…ada yang pura-pura masuk Islam….dan dimurtadkan.
Saya sudah pergi banyak IPT. Saya paling bimbang di Universiti Putra Malaysia . Itulah satu-satunya Universiti yang ada gereja. Gereja ini antara yang aktif untuk memurtadkan orang Islam.

Saya nak nasihatkan kalau ada saudara kita terminum ‘Holly Water’.

Sebenarnya air ini dibuat di Vatican City . Dijampi oleh paderi termasuk Pope John Paul yang jemput Perdana Menteri kita dulu.
Kalau terminum, cari air kolah dari 3 masjid. Baca Al-Fatihah 1x, Yasin 1x, 3 qul 1x, dan selawat. Ambil sebahagian buat minum dan sebahagian buat mandi. InsyaAllah mereka akan sedar dan dapat diselamatkan. InsyaAllah.gurindam remaja Islam
 
tulahan.blogspot.com 

Rasulullah pengsan mendengar keterangan Jibril tentang pintu neraka ke 7 ...

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibril datang kepada Nabi saw pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"


Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dibesarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu benar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibril, jelaskan padaku sifat Jahannam." 
Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian diteruskan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum niscaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.
Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi niscaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan bahangnya. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, niscaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.
Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, niscaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas bercampur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang lelaki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?" 
Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yang lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?" 
Jawab Jibril:
"Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun, namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,
Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.
Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,
Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.
Pintu ke enam tempat orang nashara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibril diam, segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?
Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yang berdosa besar dari ummatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibril meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar nabi saw bersabda: "Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?" 
Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibril juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yang Lalai")

Wednesday, August 10, 2011

Kelebihan solat sunat terawih...



  1. Malam 1  - keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan,mendapat  keampunan dari Allah.
  2. Malam 2  - diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang terawih serta kedua ibu bapanya(sekiranya mereka orang yang beriman).
  3. Malam 3  - berseru Malaikat di bawah Arasy supaya kami meneruskan sembahyang terawih terus menerus semoga Allah mengampunkan dosa kami.
  4. Malam 4  - memperolehi pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat,Zabur,Injil dan Al-Quran.
  5. Malam 5  - Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam,Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.
  6. Malam 6  - Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma'mur(70 ribu Malaikat sekali tawaf),serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang terawih pada malam ini.
  7. Malam 7  - seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi Alaihissalam menentang musuh ketatnya firaun dan hamman.
  8. Malam 8  - Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim Alaihissalam.
  9. Malam 9  - Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W
  10. Malam 10 - Allah Subhanahuwataala mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan di akhirat.
  11. Malam 11 - Keluar ia daripada dunia (mati)bersih daripada dosa seperti ia baru dilahirkan.
  12. Malam 12 - Datang ia pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya.(cahaya ibadatnya).
  13. Malam 13 - Datang ia pada hari kiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan.
  14. Malam 14 - Datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih,serta Allah tiada menyesatkan ia pada hari kiamat.
  15. Malam 15 - Semua Malaikat yang menanggung Arasy,Kursi berselawat dan mendoakan semoga Allah mengampunkannya.
  16. Malam 16 - Allah S.W.T tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.
  17. Malam 17 - Allah kurniakan orang yang berterawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala nabi-nabi.
  18. Malam 18 - Seru Malaikat: Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepadamu dan ibu bapamu(yang masih hidup atau yang telah mati).
  19. Malam 19 - Allah S.W.T tinggikan darjatnya di dalam syurga Firdaus.
  20. Malam 20 - Allah kurniakan kepadanya pahala sekalian orang yang mati syahid dan orang-orang solehin.
  21. Malam 21 - Allah binakan sebuah istana dalam syurga daripada Nur.
  22. Malam 22 - Datang ia pada hari kiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan(tidaklah dalam keadaan huru-hara di padang mahsyar).
  23. Malam 23 - Allah S.W.T binakan kepadanya sebuah bandar di dalam syurga daripada Nur.
  24. Malam 24 - Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang berterawih malam ini,(elok sekali berdoa ketika dalam sujud).
  25. Malam 25 - Allah S.W.T angkatkan daripadanya siksa kubur. 
  26. Malam 26 - Allah kurniakan kepada orang berterawih pahala pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.
  27. Malam 27 - Allah kurniakan orang berterawih pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Sirotolmustaqim seperti kilat menyambar.
  28. Malam 28 - Allah S.W.T kurniakan kepadanya 1000 darjat di akhirat.
  29. Malam 29 - Allah S.W.T kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.
  30. Malam 30 - Allah S.W.T beri penghormatan kepada orang berterawih pada malam terakhir ini yang istimewa sekali,lalu berfirman :  "Hai hambaku,makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini di dalam syurga,dan mandilah engkau daripada air syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W yang bernama Al-Kauthar."
Ibadat yang wajib jangan dilupa solat lima waktu sehari semalam,sekian...

    Tuesday, July 26, 2011

    Pergi tak kembali,kematian yg pasti...

    Dah lama aku tak cerita merapu tentang aktiviti diri sendiri,takde modal dok share link orang lain je la tapi sebagai info yang berguna takde salahnya untuk renungan...
    Semalam lepas isyak cadang la bawak anak2 ngan isteri kuar jalan2 beli la ape2 yg patut baru dapat gajikan heheh...dah smpai la tmpt yg dituju ambik checklist barang yg nak beli,sempat la ambik 2-3 barang ada call masuk kat hp wife aku,wife aku cakap opah dah meninggal jap tadi,innalillahiwainnailaihi rojiun kepadanya kita dtg kepadanya juga kita kembali,setiap yg hidup pasti akan merasai mati...
    Kena tukar plan balik la gamaknya nak menjalankan fardhu kifayah,dalam perkara mengurus jenazah sebagai contoh andai kata ade 10 orang dalam sebuah kampung tidak menguruskan jenazah tersebut maka 10 orang la berdosa,andai kata 1 orang dari mereka menguruskan jenazah tersebut maka terlepaslah 9 orang tadi dari dosa,begitulah yg aku paham masa belajar dulu kalau salah tolong bagitau manelah tau ilmu agama xtinggi mana...aku ambik cuti la 2hari untuk urusan selanjutnya,pada keesokkan harinya...
    Alhamdulillah segala urusan jenazah berjalan dengan lancar,dimandikan,dikapankan,disolatkan dan diiringi oleh pelajar-pelajar tahfiz maaahad al-ridzuan,selesai disolatkan terus ke kubur untuk dikebumikan,aku memvolunteerkan diri untuk turun ke liang lahad manetau bole menginsafkan aku yang banyak dosa ni insya allah...
    Memang terasa sayu hati bila mengenangkan saat2 bila kita dijemput oleh pencipta,taktau la bersedia atau tidak diharap kesudahan yang baik bila mana aku dijemput nanti insya allah,selesai dikebumikan dan ditalkinkan,berkemas untuk pulang,7 langkah kami semua meninggalkan arwah keseorangan di dalam kubur mungkar nangkir menjalankan tugasnya,kematian yang pasti mungkin esok lusa tak pun beberapa saat je manelah kita semua tau...al-fatehah semoga roh arwah dicucuri rahmat...amin yarabbal alamin...














    buat kerja ikhlas kerana allah,fi sabillillah....
                                                                       
                                   

    Tuesday, July 19, 2011

    Pokok Gharqad/Boxthorn (Pokok Yahudi)


    TOLONG AMBIL PERHATIAN SEMUA UMATISLAM!! Hanya menyampaikan..... kalau sapa 2 yang nampak pokok Gharqad ada ditanam di Malaysia ni....harap2 dapat panggil majlis suruh tebang ok.... 

    Nama lain Africanboxthorn. Hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi(di sebuah tempat)..."

    Di masjid tempat aku bersolat terawih di sini, ada istimewanya kerana selepas salam kedua ada sedikit tazkirah sebelum disambung rakaat yang seterusnya. tazkirah ini taklama, cuma dalam 5-6minit sahaja, tetapi cukup memberikan pengajaran dan ilmu. malam ni, ustaz tersebut membaca sebuah hadith seperti di bawah.



    hadith sahih riwayat Al-Bukharidan Muslim: 
    "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi disebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad',




     kerana ia adalah pokok Yahudi". dengan masa yang agak singkat, beliau menceritakan akan gementarnya puak2 yahudi tentang kebenaran hadith ini, maka dengan rancaknya mereka sekian lama mencari tapak untuk menanam pokok-pokok gharqad ini, dan kini telah ditanam secara meluas di tanah palestin. betapa gilanya orang yahudi ini, yang menentang orang islam, tetapi dalam masa yang sama mempercayai kesahihan hadith ini. entah kenapa, hati aku teramat tertarik dengan hadith ini.

    selepas solat terawih, aku masuk ke dunia cyber ini, mencari maklumat mengenai perkara berkaitan dengan hadith? tersebut. banyak artikel yang? terdapat dalam internet yang aku jumpa mengenai pokok gharqad ini, ianya juga dikenali dengan nama boxthorn. dalam banyak2 halaman internet yang paling menarik perhatian aku ialah halaman kerajaan yahudi ini sendiri di israel .

    halaman ini ialah JewishNational Fund.( ) dari maklumat yang ada di halamanitu, yahudi ini ada satu dana kebangsaan yahudi yang khas untuk penanaman pokok!!!bayangkan, satu dana kebangsaan khas untuk tujuan tersebut disamping TUJUAN UTAMAnya adalah mencari tanah untuk puak2 yahudi ini tinggal. 



    ini juga menyatakan mereka telah berjaya menanam sebanyak 220 juta pokok dan projek2 lain. wallahualam la pokok apa yg ditanam sebanyak 220 juta itu. tetapi jika benar, pokok gharqab ini yang ditanam mereka, maka sahlah yahudi ini sememangnya mengakui kebenaran Islam tetap tetap menentang Islam."

    kredit ppim

    Thursday, June 23, 2011

    Kisah 7 - Persamaan antara bintang dan manusia...


    Dikatakan bahawa susunan falak dan buruj adalah sususan manusia. Sebagaimana falak dibahagi menjadi dua belas buruj,maka manusia juga mempunyai dua belas lubang ; iaitu dua lubang telinga, dua lubang mata, dua lubang hidung,dua lubang jalan kotoran,dua buah dada, satu mulut dan satu pusat. Enam buruj dari sebelah utara dan enam buruj lagi sebelah selatan.
    Demikian juga pada manusia enam lubang ada di sebelah kiri dan enam lubang lagi di sebelah kanan. Apabila dalam falak ada tujuh bintang,akan ada dalam tubuh manusia tujuh kekuatan,iaitu pendengaran,penglihatan,perasaan,penyentuhan,perciuman,pemikiran dan pembicaraan.
    Kerana itu maka gerak manusia adalah gerak daripada bintang-bintang. Lahirmu seperti terbitnya dan matimu seperti matinya. Ini adalah perumpamaan dengan alam raya yang di atas.
    Ada pula perumpamaan alam bawah, maka jasadmu seperti bumi,dan tulangmu seperti gunung ,otakmu seperti lombong,keringatmu seperti parit-parit,dagingmu seperti debu,rambutmu seperti pohon-pohon,mukamu seperti masyrik(timur),punggungmu seperti maghrib(barat),kanannya seperti selatan,kirinya seperti utara,jiwamu seperti angin,kata-katamu seperti hujan,marahmu seperti mendung,tidurmu seperti mati,jagamu seperti hidup, mudamu seperti musim panas dan masa tuamu seperti musim hujan.
    Maka Maha berkat Allah s.w.t dan Dia sebaik-baik pencipta dan Dia telah menciptakan tangan yang ada di dalamnya tiga puluh lima tulang dan pada telapak kaki demikian juga. wallahualam...

    Friday, June 17, 2011

    Puisi...

    kalian rampas subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
    kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
    kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
    kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...

    kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
    kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
    jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
    tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

    apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
    papa semakin parah? wang semakin lelah?
    jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...

    kerana kerajaan kita sedang susah?
    maka subsidi kita terpaksa diserah...
    jika semalam kau makan sepinggan, hari ini saparuh
    kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
    apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
    makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
    jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
    kepada siapa patut kami tuding jari?
    janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
    akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
    atau kami jadi insan curang...
    kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
    tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...

    dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
    pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami...
    pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati...
    kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
    kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin terseksa
    bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja

    pernahkah kau merasa?
    rumah bocor yang lanjut usia...
    baju dan kasut anak yang koyak
    tinggal dalam rumah yang berasak-asak
    siang kami sebak, malam kami sesak...

    sedangkan kalian manusia angkasa...
    istana permata dibina, kereta berjuta dirasa...
    elaun di serata, dari isteri sehingga seluruh keluarga...
    hidangan istimewa, konon meraya kemakmuran negara...

    tapi kami masih di sini..di teratak ini...
    dengan lauk semalam..
    dengan hidangan yang tidak bertalam...
    dengan rumah yang suram...
    dengan wang yang hampir padam...

    tiada istana lawa...tiada kereta berharga...
    tiada layanan diraja..tiada baju bergaya
    tiada kediaman menteri...tiada hidangan vip...
    tiada persen di sana-sini...tiada bahagian anak dan bini...

    tiba-tiba kalian kata: kamilah beban negara...
    aduhai celaka bahasa yang kalian guna...
    kalian yang belasah, kami yang bersalah...
    kalian buat untung, hutang kami tanggung...
    kalian mewah melimpah, kami susah parah
    kalian hilangkan wang, poket kami yang terbang...
    kalian bina istana, rumah kami jadi mangsa...
    kalian makan isi, kami dijadikan abdi...

    lantas, kalian rampas lagi subsidi...
    ke mana wang itu pergi nanti?
    jika kalian berhati suci, wajib mengganti buat kami...
    jika tidak pun buat gula konon merbahaya
    mengapa tidak beras diturun harga?
    jika tidak untuk minyak kereta...
    mengapa tambang tidak potong sahaja...
    tapi entah berapa kali janji...
    konon: nanti kami ganti, kami ganti, kami ganti...
    hari demi hari, ceritanya pun tidak berbunyi lagi...
    kami terus termanggu di sini...
    kalian juga yang nikmati...
    kami hanya menggigit jari...

    kembalikanlah kepada kami harta negara...
    jangan hanya kalian sahaja yang merasa...

    Oleh Dr Mohd Asri Zainul Abidin

    kredit Bujang susah

    Thursday, June 9, 2011

    Kisah 6 - Golongan yang dahulu disoal...



    Dalam hadis Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Abi Hurairah diceritakan bahawa pada hari kiamat,akan diadili lebih dahulu tiga golongan iaitu pejuang,orang berilmu dan hartawan.
    Digambarkan dalam hadis proses setiap golongan itu untuk memberi gambaran niat mereka di dunia dan tempat mereka di akhirat.
    Terhadap pejuang dinyatakan,"apakah yang telah engkau kerjakan di dunia?"
    "Aku berjuang dan bertempur pada jalan Allah S.W.T sehingga aku tewas dalam medan peperangan,"katanya.
    Allah berfirman: "Engkau berdusta,engkau tewas bukan kerana engkau mempertahankan agama atau berjuang ke jalan Allah,tetapi hanya mengharapkan supaya engkau bergelar pahlawan. Oleh itu,tempatmu adalah neraka."
    Kemudian disoal pula orang yang berilmu, "Apakah amalan yang engkau kerjakan di dunia?". Jawab mereka: "Aku menuntut ilmu kemudian aku ajarkan kepada orang lain. Dalam pada itu aku sentiasa membawa Al-Quran,".
    Allah berfirman: "Engkau berdusta sebab engkau belajar dan belajar supaya dikatakan engkau ulama dan cendiakawan dan engkau selalu membaca Al-Quran supaya engkau disebut sebagai Qari. Oleh itu tempatmu juga di neraka."
    Yang terakhir disoal adalah golongan hartawan: "Allah telah melapangkan hidupmu dan mengurniakan rezeki dan harta yang banyak kepadamu. Apakah yang engkau lakukan dengan nikmat-nikmat itu dalam kehidupanmu di dunia?"
    Jawab si hartawan itu : "Aku menafkahkan harta yang dikurniakan itu ke jalan Allah."
    Allah berfirman :"Engkau berdusta kerana engkau nafkahkan harta itu hanyalah supaya engkau disebut orang sebagai dermawan,oleh itu tempatmu juga di dalam neraka."
    nauzubillah...

    Thursday, June 2, 2011

    Kisah 5 - Cerita pengemis dan isteri cantik...

    Pada suatu hari,ketika sepasang suami isteri duduk makan di ruang tamu,datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka.
    "tolonglah encik,saya lapar,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi." Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isterinya yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu.
    Dalam hatinya berkata : "aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tetapi untuk diri dan keluargaku."
    Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.
    Beberapa tahun kemudian,perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia mahu menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian,isterinya yang masih cantik itu berkahwin pula dengan lelaki lain.
    Pada suatu hari,sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan,tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan. Mendengar rayuan pengemis itu,si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti isterinya makan.
    Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis,si isteri menekup muka sambil menangis. Si isteri mengadu si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulu pernah menengking seorang pengemis.
    Suaminya yang baru itu menjawab dengan tenang : "Demi Allah,sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengking dulu!"
    Subhanallah,hidup ini ibarat putaran roda dan tidak selalunya kita berada di atas. Ada masa dan ketikanya kita akan turun ke bawah dan naik semula atau sebaliknya.

    Monday, May 23, 2011

    Mari tentukan kiblat kita 28 mei 2011...

    Arah Qiblat boleh disemak dengan tepat ketika Istiwa A'zam.Penentuan arah qiblat yang tepat sangat penting kerana ia merupakan antara syarat sah solat samada solat fardhu atau sunnat. Jadi ummat ISLAM mesti memastikan kedudukan arah qiblatnya tepat mengadap Ka’bah.

    Alhamdulillah, setiap tahun ada 2 waktu yang telah ALLAH subhanahu wata’ala tentukan kedudukan matahari betul-betul tepat di atas Ka’bah. Fenomena ini dipanggil Istiwa A’zam (Istiwa Utama).


    [Image: istiwa-azam1.jpg?w=468&h=272]

    Alhamdulillah, dengan ketentuan ALLAH ‘Azza wa Jalla ini, membolehkan ummat ISLAM di seluruh muka bumi sejak dahulu hingga hari kiamat memeriksa dan menyemak arah qiblat dengan mudah dan tepat. SubhanALLAH…


    Bilakah Istiwa A’zam berlaku?

    Di Malaysia, waktu berlakunya fenomena ini ialah pada:
    • 28 MEI setiap tahun, tepat pukul 5.16 petang, dan
    • 16 JULAI setiap tahun, tepat pukul 5.28 petang.
    [Image: istiwa-azam1.jpg?w=468&h=272]

    Ihsan Falak Online


    Apa yang perlu dilakukan untuk menyemak qiblat dengan tepat?


    Sebelum
    • Pastikan jam yang selalu dibuat rujukan oleh tuan/puan mengikuti waktu piawai yang tepat. Untuk menentukan ketepatan waktu, tuan/puan boleh memeriksanya dengan SIRIM atau boleh juga merujuk kepada waktu yang terpapar di televisyen atau radio. Ketepatan waktu yang mengikut piawai adalah penting untuk mendapat hasil yang betul. Justeru, betulkan jam tuan/puan mengikut waktu piawai yang betul.
    • Cari objek lurus yang keras seperti batang kayu, tiang atau pen.
    • Pacakkan objek tersebut secara menegak (bersudut 90°) di atas permukaan yang rata.
    • Pastikan bayang-bayang yang terhasil dari objek tersebut jelas boleh dilihat dengan terang dan jelas.
    • Dan pastikan juga tuan/puan boleh melihat matahari dari kedudukan tempat tuan/puan pacakkan objek lurus tersebut dan tidak terlindung.
    • Tunggu dengan sabar waktu yang disebutkan di atas.
    Ketika peristiwa ini berlaku:
    • Perhatikan bayang-bayang yang terhasil dari objek lurus yang dipacakkan tersebut.
    • Arah qiblat adalah arah yang bertentangan dengan jatuhnya bayang-bayang itu. ( Rujuk gambar di atas )
    • Tandakan arah qiblat.
    Selepas.
    • Yakinlah bahawa itu merupakan arah qiblat yang tepat.
    • Bersyukurlah kepada ALLAH subhanahu wata’ala yang telah memberikan peluang untuk tuan/puan memeriksa arah qiblat melalui kaedah ini.
    • Hadapkanlah tubuh tuan/puan ke arah qiblat tersebut dengan penuh khusyuk ketika solat fardhu dan sunnat.
    Mudah-mudahan perkongsian ini bisa memberikan manfaat buat tuan/puan yang mahu mengambil manfaat. Sebarkan, insyaALLAH…


    kredit : cili