This is our land!!!

Bendera Malaysia

Friday, February 18, 2011

Aktiviti 3G solat silat silaturahim...




بِسْمِ اللهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللهِ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ.
Bismillahi tawakaltu ‘alallahi walaa haula walaa quwwata illa billah
“Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada Allah. Tidak ada daya dan kekuatan selain dari Allah.” (H.R. Abu Daud, tirmidzy dan Nasai )


Sejak kecik lagi memang aku dah berminat dengan silat pantang ada program di tv yang memaparkan adegan tersebut pasti akulah org pertama yang duduk depan tv. Tapi minat aku ni tak pernah mendapat restu dari mak,xtaulah mungkin ada sebabnya,tapi boring bro tiap kali aku tgk cerita pendekar kundur,semutar hitam,mahaguru,mesti mak ngan akak aku provoke dia le bukak drama swasta...warghhhh tension,bapak aku lglah tiap kali aku mintak dia ajar,jawapan menyakitkan hati aku dapat,"zaman sekarang mana ade org pakai silat sekarang main pistol ngan senapang je...aduh sakitnya...xpe aku cari jgk silat...akhirnya pada satu hari masa tu aku darjah 6...dkt sekolah ade selection utk silat wargghh aku dah berangan...selection dibuat hari sabtu so aku pergilah dgn mengayuh basikal ke sekolah utk menjadi murid pertama...dalam kepala otak aku mesti best ni seperti yg aku tgk dlm tv...smpai2 je tgk dewan dh ramai jgklah tp kenapa semua perempuan ni?ala usha lg dekat...sekali lg hampa rupa2nya silat untuk persembahan tarian ntah majlis kebudayaan antara sekolah agaknya,aduh siap kena usik lg dgn bdk2 perempuan ni nak join sekali ke...sekali tgk mmg xde rupa silat ntah tarian ape ntah,hampa sungguh...sebenarnya kawasan kejiranan aku mmg byk perguruan silat tp aku xtau pun mungkin xde jodoh agaknya...
Zaman sekolah menengah aku lg mmg kompleks sbb cina lg ramai dari melayu...zaman dulu lain skit hari2 mesti ade gaduh biasa la budak2 darah tgh panas...rehat je padang penuh ade fight cina ngan melayu...siap bawak org luar lg tp aku xpenah join sbb aku xkuat ngan xmau cr masalah...ekoran dr peristiwa yg semakin menjadik2 ni sekolah aku dgn bangganya dijadikan anak angkat kepada Balai Polis Batu Pahat...heheh ganas skola ni...mcm cite young n dangerous...gaduh bodo motif pun xde...abis zaman sekolah thn 1996...aku keje la nk belajar duit kena cr sendiri biasalah org susah nk mkn pun susah...dh byk menyusahkan org tua...
Aku keluar dari rumah umur 19thn...tmpt pertama ipoh xlama 6bulan jek...then aku pg alor star,ha dkt cnilah aku jumpe ramai sgt pendekar...minat lama yang xpernah padam kembali membara...cikgu aku yg pertama membe aku sendiri la...dia jurulatih Gayong Pusaka...mmg mantap dan aku mmg minat kehalusan seni Gayong ini xkira la Gayong ape pun...tiap2 mlm aku belajar dgn dia personal dlm class org xde...belajar pun dalam gelap guna lampu jalan dr luar class yg samar2 tu...pengakhiran dia suruh aku belajar dengan perguruan...ini yg aku xkesampaian mmg bukan jodoh aku tp Gayong mmg dihatiku...ape2 pun lps tu aku belajar sendiri aku praktik ape yg diajar smpai aku senyum puas...satu hari aku ade la kenal bdk luar dia main tomoi teringin nak sparring biasalah riak sikit ade silat...kesudahannya kaki aku bengkak2 lebam2 badan sakit2...mmg bkn tandingan,moral of the story jgn nk riak Allah xske org mcm ni...heheh tp aku dpt kawan dia le ajar aku...dptlah teknik serba sedikit utk aku guna....
Pembelajaran aku xpenah khatam pun,sebenarnya jodoh aku ialah dgn Perguruan Seni Silat Banteng Betawi...akhirnya aku khatam jgk walaupun baru peringkat pertama aku puas sbb impian aku terlaksana dan inilah berkat belajar sehingga tamat walaupun tiada istilah tamat tapi aku telah lulus ujian pertama,insya allah adelah warisan yg bakal aku turunkan kepada waris2ku di kemudian hari...supaya bangsaku tidak lupa akan asal usulnya...ya mmg benar semua ilmu mempertahankan diri itu bagus...tetapi SILAT TETAP NOMBOR 1!!! biarlah penat lelah ape saje jerih payah aku belajar menjadi rahsia yg aku simpan sebagai kenangan yg xbole dijual beli bak kata guru: silat itu permainannya rendah,dalam kelembutan ade kekerasannya,rahsia tetap rahsia hanya pandai akal yang dapat menafsirkannya...aku angguk je dulu xpaham sekarang dah paham...
(MAAF BAHASA PASAR)






















 
 

 




 




 




No comments: