This is our land!!!

Bendera Malaysia

Thursday, June 9, 2011

Kisah 6 - Golongan yang dahulu disoal...



Dalam hadis Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Abi Hurairah diceritakan bahawa pada hari kiamat,akan diadili lebih dahulu tiga golongan iaitu pejuang,orang berilmu dan hartawan.
Digambarkan dalam hadis proses setiap golongan itu untuk memberi gambaran niat mereka di dunia dan tempat mereka di akhirat.
Terhadap pejuang dinyatakan,"apakah yang telah engkau kerjakan di dunia?"
"Aku berjuang dan bertempur pada jalan Allah S.W.T sehingga aku tewas dalam medan peperangan,"katanya.
Allah berfirman: "Engkau berdusta,engkau tewas bukan kerana engkau mempertahankan agama atau berjuang ke jalan Allah,tetapi hanya mengharapkan supaya engkau bergelar pahlawan. Oleh itu,tempatmu adalah neraka."
Kemudian disoal pula orang yang berilmu, "Apakah amalan yang engkau kerjakan di dunia?". Jawab mereka: "Aku menuntut ilmu kemudian aku ajarkan kepada orang lain. Dalam pada itu aku sentiasa membawa Al-Quran,".
Allah berfirman: "Engkau berdusta sebab engkau belajar dan belajar supaya dikatakan engkau ulama dan cendiakawan dan engkau selalu membaca Al-Quran supaya engkau disebut sebagai Qari. Oleh itu tempatmu juga di neraka."
Yang terakhir disoal adalah golongan hartawan: "Allah telah melapangkan hidupmu dan mengurniakan rezeki dan harta yang banyak kepadamu. Apakah yang engkau lakukan dengan nikmat-nikmat itu dalam kehidupanmu di dunia?"
Jawab si hartawan itu : "Aku menafkahkan harta yang dikurniakan itu ke jalan Allah."
Allah berfirman :"Engkau berdusta kerana engkau nafkahkan harta itu hanyalah supaya engkau disebut orang sebagai dermawan,oleh itu tempatmu juga di dalam neraka."
nauzubillah...

No comments: