This is our land!!!

Bendera Malaysia

Tuesday, July 26, 2011

Pergi tak kembali,kematian yg pasti...

Dah lama aku tak cerita merapu tentang aktiviti diri sendiri,takde modal dok share link orang lain je la tapi sebagai info yang berguna takde salahnya untuk renungan...
Semalam lepas isyak cadang la bawak anak2 ngan isteri kuar jalan2 beli la ape2 yg patut baru dapat gajikan heheh...dah smpai la tmpt yg dituju ambik checklist barang yg nak beli,sempat la ambik 2-3 barang ada call masuk kat hp wife aku,wife aku cakap opah dah meninggal jap tadi,innalillahiwainnailaihi rojiun kepadanya kita dtg kepadanya juga kita kembali,setiap yg hidup pasti akan merasai mati...
Kena tukar plan balik la gamaknya nak menjalankan fardhu kifayah,dalam perkara mengurus jenazah sebagai contoh andai kata ade 10 orang dalam sebuah kampung tidak menguruskan jenazah tersebut maka 10 orang la berdosa,andai kata 1 orang dari mereka menguruskan jenazah tersebut maka terlepaslah 9 orang tadi dari dosa,begitulah yg aku paham masa belajar dulu kalau salah tolong bagitau manelah tau ilmu agama xtinggi mana...aku ambik cuti la 2hari untuk urusan selanjutnya,pada keesokkan harinya...
Alhamdulillah segala urusan jenazah berjalan dengan lancar,dimandikan,dikapankan,disolatkan dan diiringi oleh pelajar-pelajar tahfiz maaahad al-ridzuan,selesai disolatkan terus ke kubur untuk dikebumikan,aku memvolunteerkan diri untuk turun ke liang lahad manetau bole menginsafkan aku yang banyak dosa ni insya allah...
Memang terasa sayu hati bila mengenangkan saat2 bila kita dijemput oleh pencipta,taktau la bersedia atau tidak diharap kesudahan yang baik bila mana aku dijemput nanti insya allah,selesai dikebumikan dan ditalkinkan,berkemas untuk pulang,7 langkah kami semua meninggalkan arwah keseorangan di dalam kubur mungkar nangkir menjalankan tugasnya,kematian yang pasti mungkin esok lusa tak pun beberapa saat je manelah kita semua tau...al-fatehah semoga roh arwah dicucuri rahmat...amin yarabbal alamin...














buat kerja ikhlas kerana allah,fi sabillillah....
                                                                   
                               

No comments: